فیلم رگ خواب فیلمهای ایرانی هستند که نهتنها از نظر سینمایی فیلمهای ارزشمند و خوشساختی محسوب میشوند، بلکه از نظر ادبی نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. فیلمهایی که هم محتوای فنی خوبی دارند و هم ادبیات و نمادگرایی خوبی به نمایش میگذارند. اگر برای هر فیلم درام ایرانی دو قسمت محتوای فنی و ادبیات در نظر بگیریم، این نوع فیلمها در جایگاه ویژهای قرار میگیرند؛ فیلمهایی که هم میزانسن، روایت، پیرنگ و کوچکترین دیالوگهایشان استادانه و دارای پیغام است و هم از نظر شیوهی انتقال پیام به مخاطب نوآوریهای بسیار خوبی از لحاظ بصری و محتوایی دارند. در سینمای ایران کمتر پیش میآید که این فیلمها گیشه را فتح کنند و به موفقیت مالی خیلی بزرگی دست پیدا کنند، البته استثناهایی مانند آخرین فیلم اصغر فرهادی یعنی «فروشنده» وجود دارند که با وجود دربرداشتن مفاهیم جدی اجتماعی، خوشساخت بودن و نحوهی ارزشمند انتقال پیامشان به مخاطب، عملکرد خوبی در گیشه هم داشتهاند اما خب همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این موارد جزو استثناهای سینمای ایران هستند. اکثر سینماروهای ایرانی، بینندههای آسانگیری هستند که فیلمهای کمدی و عاشقانه را به فیلمهای دیگر ترجیح میدهند و به همین دلیل است که بسیاری از فیلمهایی که سالانه در سینمای ایران اکران میشوند، فیلمهای کمدی رمانتیک هستند. فیلم موردنظر ما شاید در گیشه خیلی سر و صدا نکند اما در کنار همهی موارد ذکر شده رسالت مهمی دارد، آنهم حرکت کردن در مسیر تربیت یک مخاطبِ سینمارویِ باهوش و تیزبین که میداند چه محتوایی تحویلش داده میشود. فیلم «رگ خواب» ساختهی حمید نعمت الله، با بازی لیلا حاتمی نیز در این دسته از فیلمهای ایرانی قرار میگیرد.
- دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷ ۰۰:۵۵
- ۷,۵۱۸ بازديد
- ۰ نظر